
Дуже часто питання необхідності моніторингу цін для визначення очікуваної вартості перед проведенням тендеру викликає дискусії, оскільки в ідеальних умовах конкурентний ринок мав би все відкоригувати. Проте, по факту різні товари, роботи і послуги можуть мати різний рівень конкурентного середовища, та крім того замовники можуть використовувати
різного виду набори завищених та дискримінаційних вимог.

Наприклад, КП "Плесо" проводило закупівлю дизельного палива та бензину на відкритих торгах (UA-2025-05-02-006929-a) очікуваною вартість 7,5 млн грн та отримало зауваження від Департаменту про завищення очікуваної вартості на понад 1 млн грн або 16%, проте не врахувало його. По факту значний рівень конкуренції на даний вид товару скоригував очікувану вартість навіть більше - на 1,5 млн грн або 25%.

Але в іншому випадку ринковий механізм спрацював не настільки ефективно. Управління освіти Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації купляли овочі, фрукти та горіхи (UA-2025-05-01-009087-a) очікуваною вартістю понад 1,5 млн грн та отримало зауваження від Департаменту про завищення очікуваної вартості на 804 тис. грн або 106%. По факту рівень конкуренції допоміг зменшити очікувану вартість на 582 тис. грн або 60%, а ще на 112 тис. грн Управління освіти прийшлося зменшувати вартість закупівлі шляхом укладання додаткової угоди з постачальником. Тобто, в кінцевому результаті вартість договору відрізнялася від очікуваної вартості на 80%.

Враховуючи такі факти, не варто покладатися тільки на ринок чи моніторинг аудиторів, а потрібно налагоджувати внутрішні процедури та підвищувати якість самого моніторингу та кваліфікацію фахівців, які його проводять.

З цією метою Київською міською радою прийнято рішення від 08.02.2024 №7650/7691 "Про окремі питання забезпечення ефективного та результативного використання коштів бюджету міста Києва під час здійснення публічних закупівель", яке націлене на мінімізацію вищенаведених ризиків шляхом розробки та впровадження у кожному підприємстві, установі та організації, яка проводить публічні закупівлі за кошти бюджету м. Києва:

Порядку визначення очікуваної вартості закупівель

Регламенту процесу закупівель, який буде включати застосування вищезазначеного Порядку.

Наступний етап - це робота над якістю та життєздатністю зазначених документів, над чим Департамент працює під час проведення аудиторських досліджень зазначених питань.